Online marketing in de Zorg

De grootste angst van zorgverleners is de zakelijke en onbegrijpelijke wereld van de (online) marketing. Jezelf verkopen, reclame maken, bloggen, social media e.d. zijn maar een paar elementen waar de meeste zorgverleners liever voor wegrennen! Herkent u dit? Haal even diep adem, en ontspan. Het is allemaal niet zo eng als het lijkt. Zeker niet als u om hulp vraagt aan een professional die de wereld van paramedici en zorgverleners kent. WijsOntwerp is speciaal in het leven geroepen om goede zorgverleners te ontzorgen en te helpen bij het vormgeven van een professionele identiteit. Na negen jaar ervaring als logopedist weet ik als geen ander wat belangrijk is voor kwalitatief goede zorg en als vormgever weet ik wat nodig is om cliënten met u kennis te laten maken.

Online marketing in de zorg is niet eng!

Dit is een van de eerste dingen die ik hoor als ik met (vrouwelijke) zorgverleners spreek die graag beter zichtbaar willen zijn op het internet.
De meeste zorgverleners zijn het niet gewend om klanten (cliënten) te werven door zichzelf aan te prijzen en enthousiast te zijn over wat zij te bieden hebben. Toch is dit de enige manier om professioneel online zichtbaar te zijn. Het begint met maar 1 stap en dat is; trots zijn op wat u als zorgverlener te bieden hebt aan uw cliënten. Durft u die stap te zetten?

Cliënten verdienen de beste zorg, toch?

U streeft ernaar om de beste behandeling te geven. Toch? Wat heeft dit voor zin als de meeste cliënten u niet kunnen vinden en worden doorverwezen naar uw collega die makkelijker te vinden is in Google.  Als u goed bent in u uw vak, dan verdienen uw toekomstige cliënten het dat u zichzelf laat zien en vinden. Het begint bij een goede huisstijl. Dit zorgt ervoor dat u uitstraalt wie u bent en dat u in al uw uitingen, online en offline, professioneel overkomt. Cliënten kiezen voor u op basis van GEVOEL – VERTROUWEN – ERVARING.

Gevoel: Mensen maken in een paar seconde een keuze. Ze voelen zich wel of niet prettig bij wat u uitstraalt op uw website – in uw folder of brochure. Zorg ervoor dat uw huisstijl klopt en professionaliteit uitstraalt.

Vertrouwen: Klopt wat u uitstraalt bij wat u zegt en schrijft? Het is belangrijk dat uw client het vertrouwen heeft dat u kennis van zaken hebt. Uw kennis delen is daarom een must. Dit kan door middel van blog’s op uw website, emailmarketing, nieuwsbrieven, social media, e-books en nog veel meer. Het belangrijkste is toegevoegde waarde. Wees niet bang dat u te veel weggeeft, de collega’s die u kopiëren zullen u nooit inhalen 🙂

Ervaring: Door mond op mond reclame en door referenties op uw website weten cliënten dat ze bij u aan het juiste adres zijn. U gaat toch ook liever naar die ene autodealer die uw broer, vriend, of collega zo aanbeveelt. Zorg ervoor dat in uw folder, brochure, op uw website en in uw uitingen op social media te lezen is hoe blij vorige klanten met u zijn.

Online marketing in de zorg, online marketing, zorg

DTL, bezuinigingen, vrije tarieven en zorgverzekeraars!

De tijden zijn veranderd. Mensen zoeken uw praktijk eerst op internet op. Meestal wordt het webadres niet meer ingetypt maar wordt u direct gegoogeld. De meeste mensen doen dit trouwens op hun telefoon blijkt uit onderzoek. Logisch als uw client net bij de huisarts is geweest voor een verwijzing, dan googelt hij of zij direct naar een praktijk in de buurt. Wordt u dan wel gevonden, of is het uw collega of misschien nog erger, ze vinden eerst uw persoonlijke facebook- of twitterpagina. Het is belangrijk om na te denken over uw online identiteit. Heeft u daar hulp bij nodig, neem dan gerust contact op.

Klanten en cliënten zijn kritisch en willen online de juiste informatie vinden. Als ze u niet snel genoeg vinden, dan komen ze bij een collega terecht. Zo simpel is het.

“Een goede professionele online identiteit is een must voor iedere zorgverlener”

Het wordt tijd voor paramedici en zorgverleners om het heft in eigen handen te nemen. U kunt de toestroom van nieuwe cliënten zelf in de hand houden. Dit doet u door het laten maken van een professionele huisstijl, een goed vindbare website en kwalitatief goed drukwerk (visitekaartjes – praktijkfolder of brochure).

WijsOntwerp kan u daarbij helpen. Met passie voor de zorg en kennis over goede vormgeving maken we uw praktijk professioneel online zichtbaar.
Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen.

Gouden Tip:

Ken de cijfers! Als u weet waar uw toekomstige cliënten op zoeken kunt u het antwoord zijn op hun vraag! Doe altijd eerst een zoekwoord-analyse voor u aan de slag gaat met uw website.

Leave a Reply